Lokale winkels groeien door persoonlijke verbindingen

Lokale ondernemers opgelet, wij hebben goed nieuws! Uit recent onderzoek blijkt dat, ondanks alle grote uitdagingen, 71% van de consumenten de voorkeur eerder geeft aan lokale winkels vanwege de persoonlijke relatie die ze met de eigenaar en het personeel hebben.
Dit biedt een kans voor kleine speciaalzaken om zich te onderscheiden. Deze verschuiving is wereldwijd merkbaar en benadrukt het belang van persoonlijk contact in de detailhandel. Consumenten blijken bereid te zijn meer te betalen voor een bekend gezicht en een vertrouwde ervaring. Vooral tijdens het feestdagenseizoen afgelopen jaar was er een duidelijke stijging in aankopen bij lokale retailers volgens het onderzoek.
Deze verandering wordt mede mogelijk gemaakt door omnichannel strategieën die de kloof tussen online en fysieke winkels overbruggen. De samenwerking tussen fabrikanten, grossiers en agenten en lokale winkels heeft het succes verder versterkt. Merken die gebruik maakten van realtime platforms zagen een toename in betrokkenheid en verkoop. Deze trends laten zien dat consumenten de behoefte aan lokale aanwezigheid en persoonlijk aanspreken met een winkelervaring waarderen.
Sterke groei in lokale omzet
Het feestdagenseizoen van 2024 toonde een indrukwekkende stijging van 8,7% in de verkoop bij lokale retailers vergeleken met 2023. Deze groei wordt vooral gedreven door consumenten die bewust kiezen voor winkels in hun buurt, zelfs als dit hogere prijzen betekent. Uit data van bijvoorbeeld het netwerk van Locally, een groot platform dat 55.000 retailers in de Verenigde Staten verbindt, blijkt dat 71% van de klanten de voorkeur geeft aan lokale winkels.
Digitale integratie cruciaal voor succes
Offline ervaringen in een wereld van online shoppen



Bij het voelen van de materialen en op maat advies krijgen zal “offline winkelen” altijd overwinnen. Alleen wat ook duidelijk uit het onderzoek kwam is dat authentieke en gepersonaliseerde offline ervaringen nog meer gewaardeerd werden in 2024 dan de jaren ervoor. Deze trend wordt vooral gedreven door de jongere generaties, millennials en Gen Z, die waarde hechten aan unieke winkelconcepten en duurzame initiatieven. Probeer terug naar de tekentafel te gaan en te zien hoe jouw huidige winkelplan voldoet aan deze vraag in de huidige situatie en wat de ideale situatie zou zijn.