InCoDa interviews | Ook 2021 is het jaar van ‘Keep Moving!’ voor Headlam - Interieur Collectie Dagen

2020 gaat de geschiedenisboeken in als een jaar waarin de wereld op zijn kop stond, maar ook waarin topresultaten zijn behaald in de interieurbranche.
Speciale tijden vragen om een speciale aanpak.
Headlam, deelnemer aan InCoDa, die heeft zeker zijn kansen gepakt. Wij spraken met Sagitta Tobé, Marketing & More Manager van Headlam voor een korte update over hun bedrijfsactiviteiten ter ondersteuning van hun klantennetwerk, de trends van 2021/2022 en natuurlijk hun nieuwste collecties en eyecatchers!

Onlangs hebben jullie een online Q&A georganiseerd met het onderwerp ‘confectie’. Hoe beviel deze sessie?

Het jaar 2020 was natuurlijk een bewogen jaar, waarin je als groothandel of fabrikant op een andere manier moest opvallen in verband met de lockdown en de Covid-19 maatregelen. Wij zijn toen ook gestart met het organiseren van webinars. In het voorjaar gaven wij een online social media workshop, die werd goed beoordeeld. Begin december hebben wij onze 2de webinar gegeven met dit keer het onderwerp ‘confectie in 2020’. Dit was in nauwe samenwerking met Sjoerd van der Lelie, Commercieel directeur bij Gordijnenatelier van der Lelie, waarbij hij een vijftal actuele confectie onderwerpen uitlichtte. Onder andere “hoe om te gaan en te adviseren met de nieuwe Mesh stoffen (lees: grove, open geweven stoffen)”, “advies in type plooi en berekening met het oog op de huidige en hogere woonkamers” en “de dikte en de valling van de stof”. Daarnaast was er volop gelegenheid om vragen te stellen over alles m.b.t. confectie. Dit webinar is zeer goed ontvangen en in 2021 staat er een herhaling gepland. Wij zullen zeker een vervolg geven op de vraag naar webinars, hierbij aandacht voor andere woninginrichting gerelateerde onderwerpen. Houd voor de agenda onze socials en nieuwsbrief in de gaten.

Brandvertragende gordijnen zijn ook steeds belangrijker in een huishouden, wat biedt Headlam hier precies voor aan?

De veiligheid in huis is extreem belangrijk, naast de rookmelder is het tegenwoordig mogelijk om ook te kiezen voor brandvertragende producten in het interieur, waaronder de gordijnstof. Een niet brandvertragende stof gaat in 60 seconden in vlammen op, terwijl een brandvertragende stof wel smeult maar niet brand. Dit geeft een winst in tijd. Het gevaar dat andere materialen in de omgeving van het gordijn vlamvatten duurt namelijk veel langer (ca. 24 uur) dit geeft voor de bewoners tijd om te kunnen ontsnappen aan een vlammenzee en de brandweer tijd om in te kunnen grijpen. Wij bieden een exclusieve collectie genaamd “Veilig Wonen & Werken”, waarin alle 13 items van hoge kwaliteit FR materiaal geproduceerd zijn. Tijdens het samenstellen van deze brandvertragende collectie waren onze eisen; iFR, soepel vallend, uniek en betaalbaar. Het is een collectie met een eigen gezicht geworden en een ruime keuze in type stoffen.

Hoe zit het met de eigenschappen van de brandvertragende gordijnen, is dat wel duurzaam en zitten daar geen chemicaliën in?

Alle FR stoffen, zoals brandvertragende gordijnstoffen ook genoemd worden, die wij in collectie hebben voldoen ten eerste aan de Europese brandveiligheidsnorm; classe 1. Hiervan zijn alle certificaten bij ons op te vragen. Dankzij een certificeringssysteem genaamd Oeko-Tex voldoen deze brandvertragende stoffen ook aan strenge milieunormen met betrekking tot productie, duurzaamheid en ecologie. Oeko-Tex is een milieucertificeringssysteem dat zich richt op het gehele textielproductieproces om ervoor te zorgen dat het productieproces veilig is voor zowel het milieu als voor de mensen die met het product in aanraking komen. De 100% polyester garens van onze FR stoffen hebben daarnaast ook minder water nodig tijdens het wasproces, vanwege hun lage absorptie-eigenschappen. Ze besparen daarom energie tijdens het droogproces dankzij een bovengemiddelde drogingssnelheid en kunnen daarom bestempeld worden als duurzaam.

Welke nieuwe collecties vloeren van Headlam gaan we dit jaar veel zien?

Onze Headlam vloerencollectie blijft continu in beweging, onlangs hebben wij nog een geheel nieuwe laminaat collectie van Krono gelanceerd. De meest actuele productgroep is momenteel de PVC stroken vloer, hierin bieden wij ruim 80 verschillende opties waaronder ook de veelgevraagde visgraat in brede en smalle plank. De populaire visgraat bieden wij nu ook op 4 mtr. breed vinyl, genaamd Victory Parket. Dit vinyl op 4mtr breed is in 4 tinten visgraat verkrijgbaar de 4520, 4521, 4522 en 4523. Onze ‘Victory Vinyl’ lijn wordt uitgebreid met in totaal 3 nieuwe stalenboeken, waarin naast het visgraat motief ook de Hongaarse punt in 4 kleuren te vinden is. Het leggemak van 4 mtr. breed met de uitstraling van de trendy PVC-stroken vloer.

Naast uitbreiding in de “harde vloeren” wordt later ook ons assortiment tapijt en vloerkleden weer uitgebreid.

Wat is nog een eyecatcher in jullie collectie die de bezoeker van InCoDa zeker niet mag gaan missen?

Als we het over InCoDa hebben, dan spreken we over september. Het klinkt ver weg, maar ook wij zijn al druk in de weer met de producten die dan gelanceerd gaan worden. Een klein tipje van de sluier; Het motto van Headlam voor 2021 blijft “Keep Moving!”. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat meebewegen met alle ontwikkelingen die er plaatsvinden zeer belangrijk is. De technologische ontwikkelingen op productniveau, zoals duurzaamheid, recycling, up-cycling, zullen vraagstukken als; ‘Wat is onze ecologische footprint?’ en ‘Hoe kunnen wij deze verbeteren?’ ons in 2021 steeds meer bezig gaan houden. Dit zal zeker ook zijn uitwerking hebben op onze collecties. Binnen welke productgroep dit zal zijn? Dat zal op InCoDa uitgebreid gepresenteerd worden.

Wat zijn volgens jou de interieur- en kleurentrends van 2021/2022?

Headlam volgt de trendwatchers op de voet, wij kijken vooruit. De trend ‘Re-Wild’ is een trend waarvan wij geloven dat deze zeker in het interieur niet zal ontbreken. Re-Wild, de trend waarbij natuur de inspiratie is! Natuur is niet fris wit en glimmend, maar je ziet oneffenheden. Het is niet gepolijst, maar heeft een ruw randje. Materialen zoals hennep, sisal, linnen en hout in de puurste vorm kun je in 2021 niet meer omheen.

Zowel aan onze lifestyle-interior stoffencollectie als in de lijn interieurstoffen van het label Mart Visser zullen robuuste stoffen, grove weefsels in pure aardse tinten zeker niet ontbreken. Binnen onze vloerencollectie zullen ook de herkenbare punten als oneffenheden en matte uitstraling van deze trend terug te zien zijn. Met name binnen onze komende uitbreiding in de lifestyle-interior laminaatcollectie streven wij naar het behalen van het hoogst mogelijke in pure en natuurlijke uitstraling. Op het gebied van woninginrichting in het algemeen zullen de woontrends als oneffenheid terug zien in wilde materialen die een levendige uitstraling hebben en in de pure vorm gebruikt worden.

Welke veranderingen voorzien jullie in de interieurbranche? Hoe gaat de woninginrichting er over 5 of 10 jaar uitzien? En welke kansen liggen hier?

De consument zal meer en meer zijn keuzes bewust maken. Het woningtekort, de woningprijzen, het milieu en de duurzaamheid zullen bijdrage in het zoeken naar oplossingen in de woonbranche. Men zal zich willen huisvesten op kleinere oppervlaktes en functioneler en duurzamer met de ruimtes om willen gaan. Het leasen van producten zal zich niet beperken tot alleen nog auto’s en fietsen, maar ook in de interieurbranche zal het leasen, beginnend met meubels, meer zijn opmars gaan krijgen. Men verwacht steeds meer “instant oplossingen” van hun woonwens digitaal in beeld te krijgen van de woninginrichter en over 10 jaar heeft de VR-Bril de functie van de showroom grotendeels overgenomen, maar zal de beleving van materialen zeer belangrijk blijven. Bij de keuze in productsoort zullen duurzaamheid en milieu belangrijke overwegingspunten zijn. De huidige opmars van de “recycle” producten zal tegen die tijd niet meer weg te denken zijn. Oud wordt weer nieuw. Zoals ik hierboven al vermeldde is meebewegen met alle ontwikkelingen die er plaats vinden zeer belangrijk, zowel op het vlak van productinnovatie als digitaal. Vooruit kijken en voor blijven op de vraag van retailer en consument. Het motto van Headlam is “Keep Moving”.

Neem contact op met Headlam voor meer informatie via het contactformulier.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Scroll naar top