InCoDa interviews | Fysieke winkel blijft belangrijk, maar vraagt om meer beleving en toekomstgerichte visie op consumenten - Interieur Collectie Dagen

Aankomende editie wordt er een geheel nieuwe productgroep toegevoegd aan het vakevent Interieur Collectie Dagen, namelijk tegels. De eerste exposant is een feit, welkom Cerriva! Het merk is al meer dan 20 jaar een gevestigde naam in de keramische wereld. Het team interviewde oprichter en CEO Gerrit van het Oever over hun deelname aan het vakevent, de trends in tegels, de toekomst voor de interieurbranche, de kansen en natuurlijk Cerriva’s eyecatchers voor de retail en contractmarkt.

Heel leuk om de mooie tegelmerken van Cerriva en het bedrijf Cerriva te mogen verwelkomen, waarom nemen jullie deel aan InCoDa?

We hebben veel disciplines die we al invullen in de projectinrichting. Uiteraard richten we ons voor een groot gedeelte, samen met ons dealernetwerk, ook op de particuliere markt. Projectmatig werken we altijd middels architecten, interieurbouwers, interieurstylisten en woninginrichters. Hierin verzorgen we veel mooie vloeren en wanden voor onder andere de horeca, voornamelijk hotels en restaurants. Alleen de retail is voor ons heel belangrijk en we willen ons hier ook meer op gaan richten. Verder hebben we eerder ervaren dat Easyfairs fijne beurzen organiseert.

Welke merken gaan jullie presenteren op 12, 13 & 14 september 2021?

We vertegenwoordigen een breed scala aan Spaanse en Italiaanse keramische producenten en uiteraard nemen we diverse merken mee naar het vakevent. Maar onze focus ligt op ons eigen merk Cerriva.

Wat zijn de echte eyecatchers binnen jullie aanbod voor de retail?

We merken dat de tegels in houtlook en marmerlook hoge ogen gooien. In deze collecties worden natuurstenen en echt hout nagebootst. De kwalitatieve en keramische houtlook tegels zien er echt uit alsof ze door gebruik zijn versleten en door het verstrijken van de tijd zijn aangetast. Je ziet ook dat in de planken met vakkundig gevarieerde grafische afbeeldingen de nerven en onvolkomenheden van het hout versmelten met groeven en scheuren die met verrassend realisme worden gereproduceerd door zorgvuldig bestudeerde materiaaleffecten.

Wat is momenteel Cerriva’s eyecatcher voor de contractmarkt?

De afgelopen tijd zien we dat de natuursteen marmerlook van vroeger een opmars aan het maken is en echt “upcoming” is. De ‘Vanity’ collectie is een echte eyecatcher. Interessant hieraan is dat dit 20 à 30 jaar geleden ook een trend was, alleen toen zag men nog een groot verschil tussen marmerlook tegels en een echte marmervloer. Door nieuwe technologieën die we de afgelopen 8-10 jaar hebben leren kennen, kunnen wij een marmervloer een-op-een kopiëren. Als je nu een echte Carrara of een Statuario marmerlook vloer naast het originele natuursteen legt, dan moet je heel goed kijken welk van beiden het echte marmerlook natuursteen is.

Het eerstvolgende wat nu aan het opkomen is, is iets wat vroeger ook heel populair was, namelijk travertin. Een aantal jaren geleden werd het een beetje als ouderwets gezien, maar er is nu nieuw leven in geblazen door meerdere fabrikanten voor een moderne look. Zie hier de nieuwe collectie ‘Unique Travertine’ van het Italiaanse merk Provenza.

Alle tegelmerken die jullie vertegenwoordigen kunnen zowel als vloer en als wandbekleding gebruikt worden, klopt dat?

Het merendeel (90%) van de tegelmerken betreft vloeren. Vloertegels kunnen tegenwoordig eenvoudig aan de wanden geïnstalleerd worden, maar wandtegels kunnen niet worden toegepast als vloer. Dit komt omdat wandtegels zachter zijn van materiaal, basis en glazuur.

Wat zijn de trends van 2021/2022 binnen het tegelsegment?

De besproken eyecatchers zijn ook tegelijk branche breed een trend. Je ziet steeds meer vernieuwde travertin tegels op de markt geïntroduceerd worden en moderne marmerlook tegels. Daarnaast is het ook een trend dat tegels door de jaren heen qua formaat steeds groter worden. Door het steeds groter worden van de tegels, zien we ook andere toepassingsmogelijkheden ontstaan, zoals tafelbladen, werkbladen en tops voor toonbanken.

Het is momenteel een uitdagende tijd, maar welke kansen zien jullie voor de professionals in de woning- én in de projectinrichting?

Er zijn nog een legio kansen. Het jaar 2020 en de omzetten die vorige jaar gedraaid zijn hebben duidelijk laten zien dat er nog heel veel te doen is in de woonbranche. Wanneer alles weer een beetje terug kan naar de periode vóór Covid-19, dan blijven we veel thuiswerken. Veel kantoren zullen in de toekomst overbodig zijn, wat gaat resulteren in leegstand. Ik denk dat het gevolg is dat er opnieuw geïnventariseerd gaat worden en dat de kantoren omgebouwd moeten worden naar woningen en appartementen.

Daarnaast zie ik ook heel veel kansen in retail. We gaan steeds meer online en dit heeft natuurlijk de afgelopen tijd een extra impuls gekregen. Echter kunnen heel veel producten simpelweg niet zonder winkel. Je wilt de producten ervaren en fysiek in je handen hebben. Een nadelig gevolg is bijvoorbeeld wat je ziet in de retailbranche mode, men koopt 6 items en stuurt 3 artikelen terug. Ik denk dat dit meer schade gaat aanbrengen in de toekomst.

Ook heb je natuurlijk nog steeds “fun shoppen”. Ik denk dat hier nog veel te halen is binnen de retail. ‘Fun shoppen’ betekent namelijk ook beleving. Als je bijvoorbeeld bij sommige kledingzaken binnenloopt kun je daar ook een wijntje drinken aan de bar of je loopt door verschillende sfeerkamers of stijlen in de woonwinkel. Ik denk dat de retail zich een klein beetje opnieuw moet uitvinden met een andere mindset.

Fysiek voert nog steeds de boventoon, want men wil het eerst in het echt kunnen zien. Je kunt niet zonder een fysieke winkel, alleen de winkels moeten wel ingericht zijn op de toekomst en de toekomstige consumenten van 2030 en daarna. Als ik bijvoorbeeld naar het koopgedrag van mijn kinderen kijk en die vergelijk met mijn koopgedrag, die zijn totaal verschillend van elkaar. Het is ook heel anders als je de tieners van nu vergelijkt met de dertigers en veertigers van nu. Hier moet alleen wel op ingespeeld worden. Ik denk ook dat de woningen op basis hiervan anders ingericht gaan worden. Er komen boxen die eventueel ook gekoeld zijn, waarin bijvoorbeeld de supermarkt de (dagelijkse) boodschappen schuift.

Kortom, er zijn veel kansen, de wereld blijft veranderen en daar moet op worden ingespeeld.

Tot slot, waarom mogen de bezoekers van InCoDa de stand van Cerriva zeker niet missen?

Wij proberen de probleemoplosser te zijn op ons vakgebied en daarin snel te schakelen. Naast de mooie tegelcollecties die te ontdekken zijn op onze stand, nodigen we uiteraard graag iedereen uit die geïnteresseerd in tegels is om een open gesprek aan te gaan. Tegels zijn namelijk onderdeel van iets groters. Ze vertellen veel over de sfeer van de ruimte, laten mensen bewegen en brengen interactie op gang. Tegels bieden evenwicht zodat mens, functie en ruimte elkaar ontmoeten. Het vormt de basis voor verbondenheid. Tegels verbinden, oftewel Tiles that Connect.

Neem voor meer informatie contact op met Cerriva via het online bedrijfsprofiel.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Scroll naar top